PRINT DEZE PAGINA
 

Beeldend kunstenaar Moerman Philip geboren in 1961 is al lang artistiek bezig.
Reeds van kleins af was hij graag bezig met tekenen en knutselen.
Zijn ouders schreven hem, op aanraden van zijn schoolleraar plastische kunsten, dan ook in aan de academie van Kortrijk.

Op latere leeftijd lag hij aan de basis bij het oprichten van een kunstkring te Heule. Daar werden alle aspecten van de teken- en schilderkunst één voor één bespeeld.

De rode draad doorheen de thema’s van zijn werken zijn tot op heden het figuratieve, gezien zijn liefde voor dieren en mensen.
Zijn werken in olieverf, aquarel en pastel waren reeds thema van  talrijke exposities.

In deze kunstkring werd voor het eerst geproefd van de driedimensionale kunst, namelijk het maken van een reuzenpop die moest figureren in een stoet te Heule. 
Dit werd een kennismaking die later gezien niet onopgemerkt voorbij zou gaan.

Als zoon van een gerenommeerd juwelier werd het driedimensionale hem als het ware met de paplepel ingegeven.
Enkele jaren later schreef Philip zich in aan de academie van Harelbeke ( en later Menen ) en leerde in de klas van Bart De Zutter, een gerenommeerd kunstenaar, alle technieken voor het maken van een  beeld.
Na deze studieperiode vestigde hij zich in zijn eigen atelier.

Al snel bleek dat hij nog een aantal belangrijke toetsen van  het kunstspel moest bespelen, namelijk het maken van siliconenmallen, het bronsgieten en het beeldhouwen in steen.
Dit werd aangeleerd bij vrienden kunstenaars ( Irenee Duriez, Laurant Geers ) die al hun sporen verdienden.

De techniek van het bronsgieten werd aangeleerd door Boland Francois uit Namen. Met zijn vader werd een installatie voor het bronsgieten uitgewerkt.      De kleinere beelden in brons worden zelf gegoten en voor de grotere exemplaren wordt beroep gedaan op de bronsgieterij Art Casting in Oudenaarde.

Het beeldhouwen in marmer werd aangeleerd door Isidoor Goddeeris uit Roeselare. Naar jaarlijkse gewoonte wordt naar Italië getrokken ( Toscane )

Om er met een groep vrienden kunstenaars te beeldhouwen in het witte goud ( de carrara marmer ).

Dit waren de noodzakelijke schakels die nog ontbraken om zijn artistieke vrijheid compleet te maken.

In zijn eigen atelier bruist het van de activiteit en heden wordt wekelijks getekend naar levend model. Ook bij het boetseren wordt ook zo veel mogelijk naar levend model gewerkt teneinde de anatomie van het menselijk lichaam volledig te beheersen en te perfectioneren.

Zijn ideeën ontstaan soms in een flits ( meestal ’s nachts ) en kunnen niet worden losgelaten voor ze door een eenvoudige schets worden vastgelegd.
Deze schetsen worden in een grote map bewaard en nu en dan bekeken.
Het eigenaardige is dat die schetsen soms na verloop van tijd anders geïnterpreteerd worden of samengesmolten met andere ideeën.

Eenmaal beslist, wordt het idee uitgewerkt en wordt het volledige proces dat moet doorlopen worden om tot het uiteindelijke beeld te komen, van A tot Z uitgestippeld. In welke materie zal gewerkt worden, hoe zal de constructie gelast worden die nodig is als drager voor het beeld, welke soorten van mallen zullen gebruikt worden, hoe en waar zullen deze mallen opengaan, enz….

En dan als laatste en zeker niet te vergeten, hoe ga je het beeld opstellen ( presenteren ) ?
Dit laatste vind hij persoonlijk een heel belangrijke schakel van het geheel.

En na soms maanden van broeden en werken in gedachte komt het eigenlijke boetseren.
Hij ziet het als een spel met de materie waarin hij de grenzen van die materie gaat ontdekken door er mee te werken en te experimenteren.

Dit kan soms een dure leerschool zijn ( investeren door vallen en opstaan, noemt mijn vader dat ). Het boetseren en de volledige behandeling is een spel tussen hem en de klei, het water, de slip, de plastiline, het gips, de  boetseerwas enz…
Het is een spel van geven en nemen, een stap vooruit een stap achteruit. 

Zijn geduld en creativiteit resulteren in levensechte realistische beelden en schilderijen in brons en marmer van mensen en dieren waarin gevoel voor detail en uitdrukking een belangrijke rol spelen.
In zijn kleinere beelden wordt geëxperimenteerd met soms onrealistische combinaties, waarin tijdsfenomenen en emoties gesymboliseerd worden.
Philip is woonachtig in Heule een deelgemeente van Kortrijk.

Voor wie de kunstenaar wil contacteren:

Moerman Philip
Waterhoek 37
8501 Heule

Tel: 00 32 (0)56 351750
GSM: 00 32
(0)476 838379 

Website : www.moermansculptures.be